Gietschilderen Voor Beginners - Hoe U Vandaag Kunt Beginnen Met Acrylgieten

Deze gids legt uit wat verfgieten is en hoe het begon. Het bevat ook informatie over wat u nodig heeft om aan de slag te gaan. Laten we beginnen!

Wat Is Acryl Gieten Schilderen?

Gietschilderen (ook het mengen van acrylverf met een vloeiverbeteraar (zoals Floetrol) en het op een oppervlak gieten om abstracte wervelingen en ontwerpen te creëren. Abstractie en liefde voor het mengen en vermengen van kleuren vormen de kern van gieten schilderen, en de dans die elke kleur uitvoert op het door de kunstenaar gewenste oppervlak is zeker wat de meeste beginners aantrekt!

Waarom Zou Ik Beginnen Met Schilderen?

Gietschilderen is een geweldige kunstvorm voor nieuwe kunstenaars of aspirant-kunstenaars. Hier zijn enkele redenen waarom.

  1. Verf gieten is een zeer laagdrempelige. Je hoeft geen kunstenaar te zijn, een professionele opleiding te hebben gevolgd of zelfs maar een verfkwast te pakken te hebben om met deze techniek kunst te gaan maken. Je hebt alleen de informatie in dit bericht en de benodigdheden nodig en je bent klaar om aan de slag te gaan!
  2. Beginners kunnen snel positieve resultaten en succes zien. Het maken van kunst kan voor sommigen een mentale hindernis zijn, omdat ze het moeilijk vinden om zich uit te drukken, en veel beginnende (en gevorderde) kunstenaars zijn overdreven kritisch over hun werk tot ze ontmoedigd raken. Met pour paintingabsolute kunnen beginnende kunstenaars nog steeds relatief snel prachtige stukken maken die hen en anderen inspireren in vergelijking met meer realistisch gerichte kunstvormen zoals schetsen of aquarellen.
  3. Giet schilderen is een grote stressvermindering en is leuk! Verfgieten is een veelzijdig medium dat kan worden gebruikt om mooie en blijvende kunst te maken. Het proces zelf is louterend, aangezien de verf over het canvas stroomt en zacht kantelen nieuwe vormen en ontwerpen creëert. Je kunt het gemak en de ontspanning die het schenken met zich meebrengt al voelen door naar YouTube-video’s te kijken. Veel mensen schilderen alleen voor dit doel en geven niet zoveel om de resultaten als om de ontspanning die het proces met zich meebrengt.
  4. Kunstenaars kunnen kleurentheorie leren door te schilderen voordat ze overgaan op andere technieken. Realistisch leren schilderen vereist dat je vorm, kleur, medium en belichting begrijpt. en pas alle technieken tegelijk toe. Dit kan moeilijk zijn en lang duren. Met acrylgieten kun je kleurgerelateerde vaardigheden isoleren en leren hoe je kleuren op interessante manieren kunt gebruiken om onmiddellijke resultaten te zien in plaats van dat je alle vaardigheden in één keer onder de knie moet krijgen.

Verf gieten is ook een geweldige optie voor gevorderde kunstenaars. Gieten lenen zich prachtig voor dromerige, surrealistische achtergronden voor bekwame kunstenaars om er realistische scènes op te schilderen (zoals de uil hieronder door Brenda Bennett). Acryl gieten kan op vele manieren worden toegepast. Kunstenaars kunnen het in andere stukken opnemen om hun werk te verbeteren.

Deze acrylgiet met een uilversiering is een voorbeeld van het gebruik van acrylgieten om realistisch werk te verbeteren.

Toevallig Begin Van Het Gieten Van Verf

Volgens physicscentral.com was de eerste persoon die vloeiende kunst echt ontdekte een kunstenaar genaamd David Alfaro Siqueiros in de jaren dertig. David was gefascineerd door de eenvoudige handeling en complexiteit van het schilderen van kleuren op een oppervlak. Dezelfde techniek werd gebruikt door andere kunstenaars die experimenteerden met verschillende verfkleuren en -mengsels.

Vloeiende kunst is gemakkelijk omdat het medium en de verf op dezelfde manier worden gemengd. Acrylverf en vloeiverbeteraar kunnen in nagenoeg dezelfde verhoudingen gecombineerd worden voor verschillende acrylgiettechnieken. Het lastige is het kiezen van de verfkleuren. Een kunstenaar moet bekend zijn met het kleurenwiel en hoe de verf wordt gegoten. Kunstenaars moeten ook weten hoe ze de verf moeten manipuleren zodat het gewenste effect wordt bereikt.

Realistisch gezien fascineert abstracte kunst mensen sinds 1910, toen de vader van de abstracte kunst, Wassily Kandinsky, kunst begon te maken terwijl hij naar muziek luisterde. Hij kon de kleuren van de muzieknoten visualiseren, een resultaat van een neurologische aandoening die synesthesie wordt genoemd. Hij begon de muziek te schilderen en toen werd abstracte kunst geboren. De jaren veertig zagen de opkomst van het abstracte expressionisme, dat abstracte kunst naar de massa bracht. Toen ontstond het idee om stukken te maken die voor elke weergave op een andere manier konden worden geïnterpreteerd.

Kanttekening: ik raad je aan om een Cricut-machine voor acrylgieten te gebruiken om prachtige ambachten op elke drager te maken en af te drukken. Mijn persoonlijke favoriet is de Explore Air 2. Je vindt hem hier. Nu terug naar een overzicht van verfgiettechnieken.

Een Overzicht Van Verfgiettechnieken

Er zijn veel verschillende technieken die een kunstenaar kan gebruiken bij het gieten van verf. Sommige technieken zijn beter voor een beginner, terwijl andere technieken een meer geavanceerd begrip van kleurentheorie en verfbeweging vereisen.

Beginnerstechnieken

Hier zijn een paar van de beginnerstechnieken die geweldig zijn voor beginnende of praktiserende vloeiende artiesten:

  • Basic, Clean of Straight Pour: het proces waarbij individuele kleuren op een oppervlak worden gegoten en deze worden gemanipuleerd door ze te kantelen of te vegen om patronen en mengsels te creëren.

Clean pour-voorbeeld van kunstenaar Sarah Bailey

  • Dirty Pour is de handeling van het in lagen aanbrengen van kleuren in een kopje en ze vervolgens op een heel oppervlak gieten in plaats van ze apart te plaatsen.

Een dubbele vuile schenking met twee kopjes met verschillende kleuren

  • Flip Cup : een proces waarbij de vuile gietlaagtechniek wordt gebruikt, behalve dat de beker ondersteboven op het oppervlak wordt gedraaid en vervolgens snel omhoog wordt getrokken of doorboord om de verf vrij te geven.

Ginia Isgrigg heeft deze flip-cup gemaakt.

  • Puddle Pour : een proces waarbij gebruik wordt gemaakt van de vuile gietlaagtechniek, waarbij de verf in één plas op het canvas wordt gegoten in plaats van er helemaal overheen te worden gegoten.
  • Tree Ring Pour : Verf wordt op dezelfde manier aangebracht als vuil gieten en vervolgens in strakke, gecontroleerde cirkels op het canvas gegoten om een ringpatroon te creëren.

Morgan Trask creëerde deze schenking met vier ringen uit één enkele kop.

Benodigdheden Voor Het Gieten Van Verf

Prijzen voor het gieten van verf variëren afhankelijk van de kwaliteit van de leveringen. Wanneer je voor het eerst begint, is het raadzaam om ambachtelijke acrylverf te gebruiken die aanzienlijk minder duur is dan professionele acrylverf voor kunstenaars; op die manier kunt u zich vrij voelen om te experimenteren zonder de stress van het verspillen van dure materialen, mocht het resultaat u niet bevallen. Onze gids voor verfgietbenodigdheden biedt een uitgebreid overzicht.

Verven Gieten

Acrylverf is samengesteld uit pigment dat is gesuspendeerd in een emulsie van acrylpolymeerolie. Acrylverf is in water oplosbaar en droogt snel in vergelijking met olieverf. Acrylverf is extreem veelzijdig omdat het kan worden gecombineerd met verschillende mediums en gels om allerlei texturen en viscositeit te creëren.

Om te beginnen wil je waarschijnlijk een acrylset samen met wat extra zwart-witte verf die hieronder wordt vermeld.

Verfgietmedium/Flow Enhancers (Beginners Kiezen Er Een Om Te Proberen).

Veel bedrijven bieden vloeiverbeteraars en gietmedium aan. Elke vloeiende artiest heeft zijn favoriet. Hieronder vindt u algemene informatie over mediums, maar u kunt ook onze complete gids voor verfgietmediums raadplegen.

  • Floetrol: Floetrol, een van de meest gebruikte en betaalbare gietmedia die op de markt verkrijgbaar is, is een populaire keuze. Floetrol is een latexverfadditief dat de vloei en egalisatie van watergedragen verven (zoals acrylverf) verbetert. Het is overal verkrijgbaar bij de meeste bouwmarkten die huisverf verkopen en kan ook online worden gekocht. Voor meer info zie onze Floetrol gids.
  • Liquitex Gietmedium: Liquitex Gietmedium is ook een populair medium en wordt beschouwd als een professioneel medium. Liquitex geeft u een hoogglanzende wet-look afwerking die helpt de kleur te behouden. Liquitex kan worden gebruikt met een snelheid van 5% tot 95% verf, afhankelijk van het type verf dat u gebruikt.
  • Golden Color Gietmedium: Golden is een gerenommeerd merk en wordt ook als een professioneel medium beschouwd. Golden maakt twee mediums die specifiek zijn voor gieten: een glanzende afwerking en een matte afwerking. Golden stelt voor om het medium te gebruiken in een verhouding van 10 delen medium en 1 deel acrylverf. Dit is afhankelijk van de verf die u gebruikt.
  • Water: Als je een klein budget hebt, kun je water als medium gebruiken; pas op dat je niet te veel toevoegt. Houd er rekening mee dat verven die met water zijn gemengd, na verloop van tijd kunnen vervagen. Water is geweldig voor beginners omdat het niets kost.

Twee factoren bepalen de verhouding medium tot schilderij:

  1. Welke verf gebruik je
  2. Welk medium gebruik je?

Deze twee factoren zijn van invloed op hoe u uw mengsel mengt. Als u bijvoorbeeld Liquitex Basics gebruikt, een iets dikkere verf, en u wilt het mengen met Floetrol, kunt u overwegen om twee of drie delen Floetrol te gebruiken op een deel Liquitex Basics, afhankelijk van de gewenste consistentie.

Het is de beste manier om verhoudingen te leren, om er gewoon in te duiken! Je verfmengsel moet de consistentie hebben van een milkshake nadat het een tijdje is weggelaten. Het moet niet te vloeibaar of dik zijn, maar het moet glad en vloeiend zijn.

Siliconen En Dimethicon: Cellen Krijgen In Verfgieten

Siliconen en dimethicon worden vaak gebruikt in gietbeurten om cellen te maken. Cellen zijn variaties in het schilderij die op gaten lijken en prachtige patronen kunnen creëren. CRC Heavy Duty, KY Lubricant en Loopbandolie bevatten siliconen. OGX Kokosolie bevat dimethicon.

Als je ervoor kiest om siliconen of dimethicon aan je schenking toe te voegen, raden we je aan om het toe te voegen aan je hoofdkleuren voor het schenken en het uit je witte, zwarte of metallic kleuren te laten voor het beste resultaat.

De hoeveelheid siliconen of dimethicon die u aan uw verf toevoegt, is afhankelijk van uw persoonlijke voorkeur en vallen en opstaan. Je mag niet meer dan een paar druppels siliconen of dimethicone aan elke kleur toevoegen en moet ervoor zorgen dat je je schilderij schoonmaakt nadat het is opgedroogd voordat je het verzegelt. Overgebleven siliconen of dimethicone zullen ervoor zorgen dat elke kit die u kiest, putjes of terugtrekt van het canvas.

Oppervlakken

Het mooie van het gieten van verf is dat je in wezen overal op kunt gieten. Canvas, vazen, borden er is echt geen limiet! Zorg er wel voor dat u voor vlakke oppervlakken een vlakke werkruimte heeft, zodat de verf tijdens het drogen niet van de rand kantelt.

Enkele populaire ondergronden om op te gieten:

  • Canvas: canvas is er in vele soorten en maten; je kunt canvas kopen dat al is gespannen en op een houten frame is gemonteerd, of je kunt losse vellen of rollen kopen. Voor beginners wil je misschien beginnen met voorgemonteerd canvas.
  • Keramische tegels : Tegels zijn zeer betaalbaar. Met tegels kun je backsplashes, onderzetters of kleine kunstwerken maken. Hier is onze gids over het voorbereiden en gieten van acryl op keramische tegels.
  • Glas: Als je een oude spiegel vindt bij een garage sale of een raam hebt dat je onlangs hebt vervangen, kun je op beide gieten! Hier is een video over hoe je op glas giet.
  • Vazen : Vazen kunnen lastig zijn, maar zien er geweldig uit als ze eenmaal zijn gegoten. Mogelijk moet u een paar dunne lagen aanbrengen om het gewenste effect te krijgen; zorg er wel voor dat je verf niet te dik is.

Tenzij je een erg vuil of oneffen oppervlak hebt, hoef je geen canvas of ander oppervlak voor te bereiden om erop te kunnen gieten. Je kunt er gewoon voor zorgen dat het schoon is en vrij van stoten of klonten.

Giet Verfafwerkingen

Nadat je schilderij droog en uitgehard is, verzegel je het. (Houd er rekening mee dat het drogen tot 3 dagen kan duren, maar het uitharden kan tot 15 dagen duren). Hoewel afdichten niet nodig is, wordt het ten zeerste aanbevolen. Een afwerking zal het uiterlijk van uw stuk verbeteren en het beschermen tegen zonlicht, water en andere milieuschade.

  • Polycrylic: Polycrylic is een beschermende afwerking op waterbasis die speciaal is gemaakt voor gebruik over producten zoals acrylgietproducten. Je vindt het in de meeste bouwmarkten en in verschillende afwerkingen, zoals mat, glanzend, enz. Polycrylic kan worden aangebracht met een zachte, synthetische borstel, met een schuimborstel, of kan worden aangebracht door het over een oppervlak te gieten en te egaliseren door het oppervlak te manipuleren en te kantelen. Verwar Polycrylic niet met Polyurethaan: Polyurethaan wordt niet aanbevolen voor gebruik over acrylverf. Hier is een handleiding voor het gebruik van Polycrylic om uw schilderijen te verzegelen.
  • Hars: Hars is een beschermende afwerking die een stuk een glasachtig uiterlijk geeft. Hars kan behoorlijk duur zijn, maar voegt ongelooflijke diepte en helderheid toe, waardoor de kleuren en intensiteit in een stuk vaak worden vergroot. Bekijk onze tutorial over het toevoegen van hars aan een acryl-gietschilderij.
  • Spray Sealants: Rustoleum en Krylon zijn uitstekende heldere sprays die uw schilderijen kunnen verzegelen en gemakkelijk kunnen beschermen, zonder het gebruik van borstels of de kosten van hars. Hier is een overzicht van hars vs. sproeiafdichtingsmiddelen en de beste sproeiafdichtingsmiddelen.

Welke afwerking u ook kiest, zorg ervoor dat deze veilig is voor gebruik op acrylverf!

Andere Uitrusting

De apparatuur die je nodig hebt voor je gietproject hangt sterk af van waar je op giet en wat je opstelling is.

Enkele veelvoorkomende benodigdheden die je nodig hebt voor het gieten:

  • Roerstaafjes: je kunt je verf mengen met houten knutselstokjes/knutselstokjes of oude lepels.
  • Oppervlaktebescherming: u wilt uw tafel, werkbladen, enz. beschermen tegen uw verf; probeer een oud douchegordijn, een afgeplatte vuilniszak of aluminiumfolie met opstaande randen te gebruiken om je verf op te vangen.
  • Wegwerp latexhandschoenen: Sommige mediums en verf kunnen de huid irriteren; het is altijd een goede gewoonte om jezelf te beschermen door handschoenen te dragen.
  • Oogbescherming en/of masker: Sommige kunstenaars houden niet van de geur van gewone opgietmiddelen, of zijn bang dat ze verf in hun ogen krijgen; het is altijd goed om beschermende kleding bij de hand te hebben. Als u met hars werkt, moet u altijd oogbescherming en een masker gebruiken.
  • Knijpflessen: Kunstenaars gebruiken liever knijpflessen voor bepaalde technieken of omdat ze het gemakkelijker maken om de stroom te regelen dan uit een kopje te schenken.
  • Fakkel: Een fakkel is een hulpmiddel dat kan worden gebruikt om de cellen in uw schenkingen naar buiten te brengen. Het breekt de oppervlaktespanning af en laat verf rijzen. Hoewel het niet nodig is om cellen te maken, kan het hun uiterlijk bepalen en u helpen meer te maken. Zo gebruik je een zaklamp bij het gieten van verf
  • Lekbak: Om te voorkomen dat verf overal komt, kun je je canvas in een lekbak plaatsen.

Droogtijd Voor Het Gieten Van Verf

In de wereld van het verfgieten is er hevige discussie over hoe lang een schilderij moet drogen. Uw omgeving (vochtig of droog), luchtcirculatie, omgevingstemperaturen, omgevingstemperatuur, verf/medium, oppervlak waarop u hebt gegoten en dikte van het gegoten schilderij hebben allemaal invloed op de droogtijd.

  • Vochtige omgeving: u mag verwachten dat uw verf iets langzamer droogt dan een droge omgeving. Laat je schilderijen indien mogelijk drogen in een ruimte met enige luchtcirculatie.
  • Droge omgeving: Uw schilderijen kunnen zeer snel drogen in een droge omgeving. Om ervoor te zorgen dat uw schilderij niet barst, kunt u het het beste laten drogen in een ruimte met een luchtbevochtiger.
  • Luchtcirculatie: Hoewel een lichte luchtcirculatie geweldig is om schilderijen te drogen, moet je er niet direct een ventilator op richten. Hierdoor kan de bovenste verflaag sneller drogen dan de onderste en kunnen barsten ontstaan. Bovendien kan een intense luchtcirculatie meer stof en vuil in uw verf brengen. Houd uw schilderij waar mogelijk uit de directe ventilatorcirculatie.
  • Omgevingstemperatuur: Extreme hitte of kou kan ervoor zorgen dat verf en medium niet goed werken. Zorg ervoor dat u het aanbevolen gebruik op de achterkant van uw verf en medium controleert en pas uw ruimte waar mogelijk aan op die temperatuur. Als u hars gebruikt, moet u dit op de juiste kamertemperatuur gebruiken, anders zal het niet goed uitharden.
  • Verf en medium: Ambachtelijke verven, Floetrol en andere mediums drogen veel sneller dan professionele verven. Probeer een proefstuk met de verf en mediums die u gebruikt, zodat u een idee krijgt van de droogtijd voordat u verdergaat met grotere stukken.
  • Oppervlak: Een poreus oppervlak zoals een canvas duurt langer om te drogen dan een glad oppervlak zoals een keramische tegel.
  • Verfdikte: je moet altijd net genoeg verf gebruiken om het oppervlak van je canvas, tegels, enz. te bedekken; als u te veel gebruikt, zal de verf ongelijkmatig drogen en barsten.

Hier zijn enkele algemene droogtijden die u kunt volgen. Deze tijden werden bepaald door de ervaring van de auteur met het volgen van de instructies voor warmte en omgeving voor fabrikanten van verf en medium. Ze worden berekend met een dunne verflaag. Deze tijden dienen als richtlijn te worden gebruikt. U kunt ze aanpassen aan uw specifieke stuk en klimaat.

  • Canvas: voelt droog aan en kan binnen 72 uur worden verplaatst, verzegelbaar na 15-20 dagen.
  • Keramische tegels, glas en andere niet-poreuze oppervlakken: binnen 48 uur droog om aan te raken en veilig te verplaatsen, verzegelbaar na 10 dagen.

Nogmaals, het is absoluut noodzakelijk dat u uw droogtijden afstemt op uw omgeving, verf/mediums, verfdikte en natuurlijk uw oppervlak.

Verf Gieten Hoe Tutorial

Loop voor deze tutorial goed door hoe je een flip-cup schenkt. Deze tutorial is een bewerking van Tina Swearingens How to do Your First Pour-tutorial.

Benodigde Benodigdheden

  • Verven: Artist Loft in Titanium White, Mars Black, Craft Smart (in Metallic Sapphire en Metallic Amethyst), FolkArt Metallic Silver. Je kunt zoveel kleuren kiezen als je wilt, maar ik zou aanraden om het tussen de 3-7 kleuren te houden voor mijn eerste gietbeurt.
  • Voorlopig gebruiken we geen siliconen omdat de artist loft titanium wit cellen zou moeten creëren, maar als je siliconen zou gebruiken, zou je een paar druppels kunnen toevoegen aan ongeveer de helft van de kleuren

Bereid Je Werkruimte Voor

  1. Zoek een veilige plek die niet gestoord wordt om te schenken De ruimte moet stofvrij zijn (zodat er geen stof in het schilderij valt), droog en ergens waar niet tegenaan wordt gestoten door voorbijgangers
  2. Je wilt niet dat de verf gaat schuiven of vervormen tijdens het drogen.
  3. Plaats een druppeldoek op het oppervlak dat u gaat gieten.
  4. Plaats de lekbak bovenop de druppeldoek (als je die hebt)
  5. Plaats 4 kopjes in de lekbak zodat je je canvas erop kunt plaatsen (dit zorgt ervoor dat het canvas niet aan het oppervlak blijft plakken tijdens het drogen)

Meng De Verf

Twee ons verf is voldoende om een 57-inch canvaspaneel te bedekken.

  1. Elke verfkleur moet in een andere beker worden geplaatst
  2. Meng in elk kopje een deel verf met twee delen Floetrol. Voeg een paar druppels water toe.
  3. Meng elk kopje met een roerstaafje (voor elke kleur is een apart stokje nodig, zodat ze niet met elkaar vermengd raken).
  4. Het moet de consistentie hebben van warme honing of licht opgewarmde milkshakes of gesmolten ijs. (Als er honing beschikbaar is, verwarm het dan en roer het rond om te zien hoe het voelt).
  5. Leg je verf in een enkele kop, beginnend met het wit, met wit tussen elke kleur. Bijvoorbeeld: giet eerst wat wit, dan saffier, meer wit, dan amethist, meer wit, dan zilver etc.
  6. Blijf laagjes aanbrengen tot je ongeveer 57 gram verf in de beker hebt. Probeer ten minste één laag van elke kleur over elkaar te leggen, met uitzondering van wit.
  7. Nu is je kopje klaar om ingeschonken te worden!

Voor het getoonde voorbeeldschilderij heb ik het volgende percentage van elke kleur in mijn schenkbeker van drie ounce gebruikt:

Titanium Wit 30 procent20 procent Zilver
20 procent Mars Zwart
Aquamarijn 10%
Saffier 10 procent
10% Amethist

Verf Het Canvas

  1. Voeg een kleine dunne plas witte verf toe aan het midden van het canvas (hierdoor worden je kleuren beter verspreid)
  2. Plaats je canvas ondersteboven op de beker
  3. Draai zowel de beker als het canvas om zodat de beker nu ondersteboven op je canvas ligt
  4. Laat de beker ongeveer 60 seconden ondersteboven staan, zodat de cellen zich kunnen vormen en de verf kan bezinken
  5. Haal de beker er langzaam uit
  6. Laat verf opnieuw 60 seconden zitten
  7. Begin je canvas te kantelen om de verf te verspreiden en het hele oppervlak te bedekken
  8. Als je klaar bent met het afdekken van het canvas, plaats je het op de 4 kopjes om te drogen. Het moet ten minste 72 uur drogen voordat u het verplaatst. Laat het minstens twee weken drogen voordat u het afdicht.

Je hebt het gedaan! Je hebt je eerste acryl-gietschilderij gemaakt! Deze bronnen hebben meer recepten en tutorials.

Als je geïnteresseerd bent om meer te leren en meer stap voor stap gedetailleerde instructies te krijgen, download dan ons Paint pouring beginners ebook.

Als je meer een videoleerling bent, bekijk dan onze videocursus verfgieten. Als je meer geïnteresseerd bent in verschillende soorten gieten, bekijk dan onze receptengids voor het gieten van verf.

Het is niet moeilijk! Je kunt nu flip cup, swipe of een andere van de hierboven genoemde beginnerstechnieken eens proberen. Begin met de basis en ga verder met de meer geavanceerde technieken. U kunt ook experimenteren met verschillende verven, media en oppervlakken. Vloeiende kunst is geen vaste methode. Je kunt je eigen technieken creëren of je fantasie de vrije loop laten.

Gelukkig gieten!