Hoe Klonterige Acrylverf Te Repareren

Kleverige verf. Niets aan die zin schreeuwt precies het ideale medium, toch?

Knobbelige verf kan vervelend zijn en kan een kunstwerk lijken. Maar je kunt ze vermijden en repareren als die er zijn. Gooi je canvas niet weg!

Wat veroorzaakt klontjes bij acrylgietverf?

Hoewel klonten op veel manieren kunnen verschijnen, zijn ze het duidelijkst nadat een stuk verf is opgedroogd. De meest voorkomende oorzaken van klonterige verf zijn slechte verf, onvolledige vermenging of klonterig medium.

slechte verf

We zouden een heel artikel kunnen schrijven over het herkennen van slechte verf. Onze blog bevat alle informatie die je nodig hebt om slechte verf te identificeren.

Verf kan slecht worden. Hoewel er geen vervaldatum op staat, betekent dit niet dat het onherstelbaar is. De levensduur van verf hangt af van het merk, hoe het wordt bewaard en wat het bevat.

Als u echter verf heeft die is afgescheiden en niet meer kan worden opgenomen door krachtig te schudden, of als u uw verf opent en een sterke, slechte geur ruikt, is dat een factor die u kunt beheersen, gebruik het dan niet! Als je verlopen verf hebt gebruikt, zul je klonterigheid in je schilderij ervaren.

Verf van lage kwaliteit hoeft niet altijd oude verf te betekenen. Als u zeer goedkope verf koopt, kunt u vanwege de gebruikte ingrediënten en verwerkt klonten krijgen om de kosten laag te houden. Het is het beste om online onderzoek te doen voordat u verf koopt. Zo kun je zien of andere artiesten het hebben geprobeerd en zo ja, wat hun ervaringen zijn.

Onvolledige menging

Het mengen van verf is een moeizaam proces. Het kost tijd en veel uithoudingsvermogen van de armen om ervoor te zorgen dat je verf goed gemengd is, maar het is het absoluut waard; als je zakken met ongemengde verf hebt, zul je waarschijnlijk klonten in je eindproduct vinden.

Het mengen van elke kleur duurt maximaal 5 minuten. Mediums zoals Liquitex Gietmedia en Floetrol zijn wit en zullen opvallen in elke kleur die niet wit is. Zo kunt u gemakkelijk zien of er ongemengde gebieden zijn. Dit is moeilijker in het wit, dus we raden aan voorzichtig te zijn en meer tijd te nemen om alles goed te mengen.

Voorgemengde verf is geweldig voor kunstenaars die het willen gebruiken wanneer dat nodig is. Je kunt je verf mengen en bewaren in kruidenflessen als je besluit dit te doen. U wilt het verfmengsel op dezelfde manier bewaren als elke andere verf; volledig afgesloten, en niet in direct zonlicht of extreme temperaturen. Je kunt zelfs vooraf je siliconen aan je verfmengsel toevoegen!

Bubbel midden

Floetrol is een van de meest populaire opgietmedia op de markt, en niet zonder reden; het werkt! Floetrol is echter ook berucht vanwege het feit dat het klonten en klonten en een soort van draderige dingen bevat, vooral als het te lang heeft gezeten.

De meeste mediums zullen je vertellen dat je krachtig moet schudden voordat je ze gebruikt, ze maken echt geen grapje. Mediums kunnen na verloop van tijd scheiden, wat kan leiden tot klonten. Het kan gebeuren!

Het is ook belangrijk om alle media te zeven. Je hebt een grote container of fles en een fijnmazige zeef nodig (verkrijgbaar bij Lowes of lokale bouwmarkten). Het kost tijd om het medium te zeven en u wilt het medium beslist verder van tevoren zeven. Het loont de moeite, want je vermijdt veel klontjes.

Zorg ervoor dat u het medium goed schudt voordat u gaat persen!

Lekken in een vers gegoten verf repareren?

Laten we zeggen dat je deze instructies hebt gevolgd, maar nog steeds klonten in je gegoten schilderij hebt. Dat is goed!

Gebruik een roerstokje om eventuele verfklontjes van een nog vochtig schilderij te verwijderen. Dit kan de verf rond de klomp verstoren, maar je oppervlak zal in ieder geval waterpas zijn.

Als de klont beslist gewoon verf is, en niet de vezelige klonten veroorzaakt door defect of oud medium, kunt u ook een schone roerstaaf gebruiken om de klont voorzichtig uit elkaar te halen en plat te maken.

Als de klont wordt veroorzaakt door een defect of oud medium, kunt u een schoon roerstaafje of soms een pincet gebruiken om de draderige klont uit de verf te tillen.

Als er gewoon veel te veel klonten in je schilderij zitten om het te kunnen repareren, kun je je schilderij ook schrapen als het nog nat is. Dit kan worden gedaan met een spatel, een bankschraper of een ander gereedschap met een rechte rand. Je hoeft ook niet het hele schilderij te schrapen; als je merkt dat slechts de helft van het stuk is aangetast, kun je de helft schrapen en snel nog een partij verf mengen om te gieten, als je dit allemaal binnen ongeveer tien minuten tijd opvangt.

Als je het hele stuk moet schrapen, is het canvas niet verloren! Wacht ongeveer een week tot het canvas volledig droog is nadat je er verf op hebt gehad, en dan kun je het gebruiken om een nieuw stuk te gieten.

Knobbels in een uitgehard schilderij repareren

Het kan moeilijk zijn om knobbels in uitgeharde schilderijen te repareren, maar het is niet onmogelijk.

Een hobbelig oppervlak is niet ideaal als u van plan bent uw stuk af te dichten met Polycrylic. Je kunt de acrylbulten schuren totdat ze plat zijn met de rest. Dan moet je de hobbels schilderen of een versiering toevoegen, zoals bladgoud.

Als u van plan bent af te dichten met een laag hars, hoeft u de oneffenheden die u eroverheen kunt afdichten niet per se af te vlakken. Een stortvloed van hars is dik en zal het oppervlak van je stuk egaliseren. Tenzij uw oneffenheden erg hoog zijn, zou één overstromingslaag voldoende moeten zijn om eventuele oneffenheden op het oppervlak te verbergen.

Conclusie

Acryl gieten kan worden vermeden, maar ze zijn ook fixeerbaar. Als je ze niet vangt wanneer je je schilderij voor het eerst giet, zijn er manieren om ze daarna te repareren, gooi dat canvas dan niet weg! We weten dat het erg frustrerend kan zijn om een hobbelige textuur te zien, maar het stuk is geen totaal verlies.

Houd er rekening mee dat als u de verf nog steeds niet van het oppervlak kunt verwijderen, of als er veel oneffenheden op het oppervlak zijn, u een bankschraper of een ander liniaalgereedschap kunt gebruiken.

Als het schilderij droog is en je veel oneffenheden hebt, kun je schuurpapier gebruiken om de oneffenheden weg te schuren en extra verf of versieringen zoals bladgoud gebruiken om ze bij te werken.

Als je merkt dat de verf nog nat is, of als er maar een paar kleine klontjes zijn, gebruik dan een lepel om ze er voorzichtig uit te trekken.

Een klonterig, geliefd schilderij van Deby Coles herstellen

Dit schilderij was mijn favoriet toen het nog nat was. Ik was zo blij toen de negatieve ruimte vol bulten en bulten was dat ik boos op mezelf was omdat ik niet kon voorkomen dat het opdroogde. Het was niet goed uitgerekt en hoewel het er goed uitzag als het nat was, zat de verf onder de klonten, bijna alsof er mazelen op zaten. In deze video ga ik proberen het te repareren.

Alle klonten en bulten op het oppervlak van het originele schilderij

Hoe herstel je het? Ik ga proberen de brokken en bulten weg te schuren en dan over het paars te schilderen met waarschijnlijk een zwarte. Laten we het proberen en kijken wat er gebeurt.

Gebruikte materialen voor dit project:
Oud schilderij met klonten en stoten van dit project
Nat of droog schuurpapier (korrel 220)
Kartonnen steun om uitrekken te voorkomen
Zwarte verf om de paarse te bedekken Fijnmazige
minizeef
227 gm knijpfles
Polycrylic glanzende beschermende afwerking

Ik ben zo gelukkig! Het schilderij is opgeslagen. Het is nu zelfs zo glad en glanzend dat het oppervlak als een spiegel is en het is echt moeilijk om er een foto van te maken, zonder schittering uit het raam of zelfs mijn eigen reflectie te zien! Het kostte wat moeite en behoorlijk wat tijd, maar uiteindelijk vind ik het schilderij met zwart waarschijnlijk leuker dan oorspronkelijk met paars. Dus als je iets soortgelijks overkomt, weet dan dat je die brokken voorzichtig kunt schuren, overschilderen, vernissen en je bent klaar om te gaan!

Alle hobbels en klonten die aanwezig waren op het oppervlak van het originele schilderij

Ik hield ZO veel van dit schilderij als het nat was en ik ergerde me zo aan mezelf toen de negatieve ruimte vol klonten en bulten opdroogde. Ik had de verf niet gezeefd, en hoewel het er nat uitzag, zat de verf eenmaal opgedroogd onder de klonten alsof er mazelen op het schilderij zaten. Deze video laat zien hoe ik het heb geprobeerd te repareren.

Ten eerste, waarom gebeurt dit? Hmm, ik kan echt niet zeggen waarom sommige verven gewoon meer klonterig zijn dan andere. Het kan zijn dat het mengen het probleem is. Ik zou paars op dezelfde manier hebben gemengd als andere verven. Ik gebruikte dezelfde ingrediënten, dezelfde verhoudingen enz. Soms zijn sommige verven gewoon meer klonterig dan andere. Tot nu toe heb ik het gevonden met mijn witte verf en zal dat meestal belasten, maar ik heb het nog nooit eerder zo slecht in een kleur gehad. Lesje geleerd.

Hoe u dit in de toekomst kunt voorkomen. Vergeet niet om de verdomde verf te zeven. Ik meng mijn verf in een kleine kan en breng ze dan over in de knijpflessen, dus ik moet er alleen aan denken om ze door mijn nieuwe fijnmazige zeef van de kan in de fles te persen. Komt allemaal goed. Het voegt echt geen tijd toe en kan later veel problemen besparen. Ik moet deze goede gewoonte aanleren.

Alle klonten en bulten op het oppervlak van het originele schilderij

Hoe herstel je het? Ik ga proberen de brokken en bulten weg te schuren en dan over het paars te schilderen met waarschijnlijk een zwarte. Laten we het proberen en kijken wat er gebeurt.

Gebruikte materialen voor dit project:
Oud schilderij met klonten en stoten van dit project
Schuurpapier (korrel 220): Nat of droog
Kartonnen drager om uitrekken te voorkomen
Zwarte verf om de paarse te bedekken Fijnmazige
minizeef
227 gm knijpfles
Polycrylic glanzende beschermende afwerking

Ik ben zo blij! Het schilderij is bewaard gebleven. Het is nu zelfs zo glad en glanzend dat het oppervlak als een spiegel is en het is echt moeilijk om er een foto van te maken, zonder schittering uit het raam of zelfs mijn eigen reflectie te zien! Het kostte wat moeite en behoorlijk wat tijd, maar uiteindelijk vind ik het schilderij met zwart waarschijnlijk leuker dan oorspronkelijk met paars. Dus als je iets soortgelijks overkomt, weet dan dat je die brokken voorzichtig kunt schuren, overschilderen, vernissen en je bent klaar om te gaan!

Alle klonten en bulten op het oppervlak van het originele schilderij